راهنمای استفاده از طرح‌های آموزشی

سنجش تکمیلی امیرکبیر برای کلیه داوطلبان کنکورهای مقاطع مختلف (عالی و تکمیلی) دارای برنامه و طرح‌های آموزشی متنوع است بنابراین هر داوطلب با هر شرایط علمی، مالی، سنی و فردی می‌تواند از برنامه‌های مؤسسه استفاده نماید. هر برنامه و طرح دارای یک سری ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد است که هر شخص می‌تواند با تطبیق شرایط ویژة خود از آن استفاده کند.

به کلیه دانشجویان و داوطلبان محترم توصیه می‌شود هر یک از طرح‌ها را با دقت مطالعه نموده و با توجه به توانائی‌ها و نیازهای خود طرحی را که به صلاح و مناسب خود می‌بینند انتخاب نمایند.

 

طرح شماره یک: مشاوره و برنامه‌ریزی درسی

کسانی که در آزمون کنکور مقاطع مختلف دانشگاهی شرکت می‌نمایند آرزو دارند در آزمون ورودی پذیرفته شده و حرکت جدیدی را در زندگی خود آغاز نمایند. برای تحقق این علاقه و میل شخصی قطعاً یک سری عوامل و ابزار وجود دارد که بدون داشتن آنها، قبولی و موفقیت در آزمون محال و غیرممکن خواهد بود.

ما برای این که به داوطلبان خود برای نیل به هدفشان کمک کنیم، مسیری را ترسیم نموده‌ایم که رسیدن به هدف را آسانتر می‌نماید. در طرح یک، دانشجو از این ابزار و امکانات بهره‌مند خواهد شد:

1- آگاهی: داوطلب باید بداند چه بخواند؟ چگونه بخواند؟ چه مدت بخواند؟ و به چه ترتیبی بخواند؟

2- نظم: روند مطالعه داوطلب مستمر و پیوسته بوده و از هر گونه افراط و تفریط باید اجتناب شود.

3- انضباط: منابع به ترتیب مطالعه شود از پراکنده خوانی یا گزیده خوانی باید پرهیز گردد.

4- مدیریت: تقسیم بندی صحیح و مناسب منابع و وجود یک نمودار مطالعاتی که رشد و پیشرفت درسی شاخص اصلی آن باشد.

5- نظارت: سنجش مستمر و کنترل تکالیف درسی داوطلب و نظارت بر وضعیت علمی او و ارایه راهکار برای جبران نقایص و کاستی‌های موجود.

در فرهنگ عمومی ما افراد تمایلی به رعایت نظم، انضباط و مدیریت در کار ندارند. شاید این مهم‌ترین وجه افتراق افراد همیشه موفق با سایر افراد جامعه است. به اعتقاد ما کلید پیروزی و موفقیت همین مورد ظریف است.

پیشنهاد ما به همة داوطلبان صرفنظر از حضور در کلاس درس یا مؤسسه‌ای خاص، وجود یک برنامة مدون و هدفمند و با ضمانت اجراء است که بر اساس آن داوطلب خود را مجبور و مکلف به مطالعه ببیند. تجربه موفق سال‌های گذشته اجرای این طرح در مؤسسه ما را متقاعد نمود که هر دانشجو با هر کیفیت علمی اگر در خدمت و مطیع برنامه‌های مشاور آموزشی خود باشد و به او اعتماد و اعتقاد داشته باشد قطعاً مزد این اعتماد را خواهد گرفت.

 

طرح شماره دو: بسته‌های آموزشی (دورة مکاتبه‌ای)

افرادی که در کنکورهای مقاطع عالی و تکمیلی شرکت می‌کنند از نظر ویژگی‌ها و خصوصیات فردی متفاوت، متنوع و ناهمگون هستند. این تنوع، تکثر و ناهمگونی دلایل مختلفی دارد:

1- مدرک تحصیلی:‌ داوطلبان کنکور در مقاطع عالی و تکمیلی، فارغ‌التحصیلان رشته‌های متنوع دانشگاهی هستند. این افراد از لحاظ دانش و معلومات به علت آموزش‌های متفاوت در محل تحصیل خود در سطوح علمی مختلفی قرار دارند.

2- محل تحصیل: قطعاً محل تحصیل دانشجویان از نظر کیفی تأثیر بسیار زیادی در پرورش استعداد علمی آنها دارد. مؤسسات و مراکز آموزش عالی متأسفانه به علت گستردگی و توسعه کمی، در سطح کیفی متوازنی قرار ندارند. به همین علت خروجی دانشگاه‌های ما از نظر کیفی متفاوت است.

3- زمان فارغ‌التحصیلی: شرکت کنندگان در آزمون مقاطع عالی و تکمیلی از لحاظ زمان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه متفاوت هستند. برخی فارغ‌التحصیل جدید و برخی قدیمی هستند.

4- اشتغال و مسؤولیت: بسیاری از داوطلبان درگیر مسائل کاری، شغلی و خانوادگی خود هستند و همین امر باعث می‌گردد در تلاطم گرفتاری‌های روزمره،‌ فرصت و انگیزة مطالعه را از دست بدهند. بالعکس برخی داوطلبان کاملاً از لحاظ زمان و فرصت مطالعه هیچ‌گونه محدودیت و دغدغه‌ای ندارند.

5- تاهل و مشکلات خانوادگی: صرفنظر از مسایل شغلی، افراد متاهل در کنار مطالعه باید مسایل و امور مربوط به خانواده را هم به عنوان یک اصل مهم و تأثیر‌گذار مورد توجه قرار دهند.

به هر حال موارد مذکور نمونه‌ای از اختلافات و تفاوت‌هایی میان داوطلبان آزمون مقاطع عالی و تکمیلی است. اما باید توجه نمود در روز آزمون فقط یک دفترچه سؤال با یک برگه پاسخ در مقابل شرکت کنندگان قرار می‌گیرد و صرفنظر از همه مواردی که ذکر شد داوطلبان باید به شکل صحیح و درست به سؤالات مطروحه پاسخ دهند و در زمان اعلام نتایج فقط به کارنامة علمی افراد توجه می‌شود و به مشکلات و گرفتاری‌های افراد هیچ‌گونه توجهی نخواهد شد.

ما تلاش می‌کنیم افراد را با وجود همة مشکلاتی که دارند در یک مدت کوتاه تحت آموزش قرار دهیم و آن مفاهیم و دانش و اصول اولیه را که برای کنکور مورد نیاز است برای آنها بیان کنیم و با یک آمادگی قابل قبول برای ورود به مرحلة بعد آماده نمائیم. این امر با توجه به نیازی که احساس شده است فقط با مطالعه بسته‌های آموزشی که متشکل از جزوات دانشگاهی توصیه شده دانشگاه‌های معتبر، جزوات کنکوری، کتب کنکوری منتخب موسسات کنکور، نکات تکمیلی، نکته و روشها، روش‌های برنامه‌ریزی ، تکنیک‌های علمی یادگیری و ارزیابی انحصاری مؤسسه مثل TRIZ، فلش کارت آموزشی و دفترچه کنکور سالهای گذشته بوده امکانپذیر است. به جرأت می‌توان این پکیج‌ها، جزء کاملترین مجموعه در این مقوله می‌باشند. چونکه ما معتقدیم مجموعه این عوامل، تکمیل کننده فرآیند یادگیری مطالب بوده و جزوات کنکوری به تنهائی جوابگوی این فرآیند نیست.

تجربه اجرای دوره‌ها نشان داده است اگر شرکت کنندگان همراه و هماهنگ با برنامه مؤسسه باشند به خوبی می‌توانند ضمن انجام تکالیف درسی، به امور منزل و گرفتاری‌های شغلی خود نیز رسیدگی نمایند. شرکت کنندگان در این طرح باید منطبق و همگام با برنامه‌های اعلام شده از طرف مؤسسه باشند و هرگونه عدول و انحراف از برنامه قطعاً دانشجو را از هدف نهائی طرح، دور خواهد کرد. این طرح «برنامه محور» و «دانشجو محور» است یعنی بار مطالعاتی بیشتر بر خود دانشجو متمرکز است و مؤسسه فقط دانشجو را مدیریت و هدایت می‌کند.

این طرح به افراد ذیل توصیه می‌شود

1- افراد شاغل و کارمند

2- داوطلبان شهرستانی

3- کسانی که امکان حضور در کلاسهای حضوری را ندارند

4- افرادی که قصد مرور مطالب را دارند.

 

طرح شماره سه: دوره‌های حضوری

دانشجویان پس از عبور از مراحل اول و دوم وارد کلاسهای آمادگی خواهند شد. این کلاسها با توجه به رشته و گرایش آن ساعات متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهند. در این طرح سعی شده، مجری هر دوره از بهترین‌های خود انتخاب شده به طوری که پتانسیل علمی آنها برجسته‌تر و مشهودتر از سایر منابع پایتخت می‌باشد.

محتوای دوره بدین شکل است که اساتید و مدرسان محترم، موارد مهم و کلیدی را که در آزمون مورد توجه قرار می‌گیرد به داوطلبان آموزش می‌دهند. در واقع این کلاسها، جای تشریح و بحث‌های کلان نیست بلکه صرفاً به مواردی توجه می‌شود که برای داوطلب مفید و مؤثر باشد.

بنابراین اساتید دروس تلاش می‌کنند که از ذکر مطالب غیر مفید و حاشیه‌ای اجتناب نموده و فقط مطالب مفید و ارزشمند را تدریس نمایند.

از نظر ما در روند آماده‌سازی دانشجویان، هر مرحله تاثیر خاص خود را دارد و حضور در کلاسها مهم‌ترین نقش را در موفقیت افراد دارد لیکن فقط توسل و تکیه بر حضور در کلاسهای درس، تضمینی برای قبولی داوطلب نخواهد بود. بلکه داوطلب باید اقدامات دیگری نیز برای نیل به موفقیت انجام دهد. به عبارت دیگر حضور در کلاس درس شرط لازم است و شرط کافی آن هم مطالعه و سعی و تلاش دانشجو خواهد بود. شاخص مطالعه در منزل برای افراد حاضر در کلاس بدین شکل است که هر دانشجو باید حداقل سه برابر زمانی را که برای شرکت در کلاس صرف می‌کند در منزل به طور دقیق و منظم مطالعه نماید. مثلاً اگر درسی 30 ساعت تدریس می‌شود داوطلب باید در طول دورة مطالعاتی خود حداقل 90 ساعت نیز این درس را در منزل مطالعه نماید.

 

طرح شماره چهار: آزمون‌های آزمایشی طبقه‌بندی شده

آزمون‌های آزمایشی طبقه‌بندی شده مکمل خوبی برای تقویت مراحل قبلی است. به عبارت دیگر داوطلب پس از حضور در کلاس‌های آمادگی فرصتی به دست می‌آورد که طبق یک برنامة علمی طبقه‌بندی شده در فرصت‌های اعلام شده مطالعه نموده و خود را برای پاسخگوئی به سؤالات آماده نماید. مزایای حضور در آزمون‌های آزمایشی عبارتست از:

1- وجود نظم و انضباط در مطالعه

2- احساس اهرم فشار برای اجرای برنامة آزمون

3- جلوگیری از افراط و تفریط در مطالعه که وسیله خوبی برای جلوگیری از خستگی یا بی‌انگیزگی زودرس است.

4- آشنائی با نقاط ضعف و قوت علمی داوطلب

5- مقایسه داوطلب با سایر داوطلبان در سطح تهران و سراسر کشور

6- تمرین شرکت در آزمون اصلی (مهارت آزمون)

7- یادگیری روش صحیح پرکردن پاسخنامه (مهارت آزمون)

8- تنظیم زمان حضور در آزمون (مدیریت آزمون)

9- رفع اضطراب و استرس آزمون

10- اصلاح خطاها و مرور نکات جدید

برنامه آزمون‌ها به گونه‌ای تعریف شده است که هر داوطلب فرصت مطالعه مفاد آزمون را داشته باشد و هم این که در فواصل زمانی مختلف امکان مرور و دورة مطالب قبلی را نیز دارا باشد. به عبارت دیگر داوطلب آزمون، نباید نگران کمبود زمان و یا فراموشی مطالب قبلی باشد.

ما اعتقاد داریم حضور در کلاسهای درس و استفاده از بهترین اساتید اگر با همت و تلاش داوطلب توام و همراه نباشد متأسفانه مفید و ثمربخش نخواهد بود. به همین دلیل با استفاده از اهرم آزمون، داوطلب را در فضای مطالعه و رقابت قرار می‌دهیم و او را تشویق می‌کنیم تا علاوه بر مطالعه زیاد از رقبای خود نیز سبقت بگیرد. قطعاً موفقیت در آزمون‌های آزمایشی مقدمة خوبی برای پیروزی در آزمون اصلی خواهد بود.