آموزش تکنیک های تست زنی در منزل ودر جلسه آزمون

بعد از این که دروس مطالعه شد ، حال نوبت به بررسی یاد گرفته ها و آزمون می رسد  .هدف از حل تست در مقاطع مختلف متفاوت است:
1- تستی كه همراه درس حل می شود

به منظوریادگیری دقیق مطلب می باشد . در این مرحله زمان زیاد مهم نیست و تعداد تستی كه در این مرحله حل می شود كم است.(تست طبقه بندی شده و موضوعی که بصورت تشریحی حل می شود).
2- تستی كه بعد از اتمام یك مطلب حل می شود

 به منظور رفع اشكال و بر طرف كردن نكات مبهم (تسلط بر دروس)می باشد . در این مرحله تعدادتست بیشتر از مرحله قبل می باشد و می توان در این مرحله تست زنی را با زمان انجام داد.این تست زنی باید یكی دو روز بعد از مطالعه انجام شود(دروس عمومی و اختصاصی متفاوت است)
3- تستی كه بعد از اتمام درس حل می شود

 به منظور جمع بندی مطالب و افزایش سرعت است پس حتما  با زمان انجام گیرد

( تست جامع از تمام مطالبی كه تا به حال مطالعه شده)

تست زنی در منزل

 1- تست زنی در منزل  در درو.س عمومی  نباید بلافاصله پس از مطالعه درس باشد.

  یعنی پس از اینکه یک موضوع مطالعه شد ومسائل تشریحی حل شد حداقل یک روز بعد اقدام به حل تست نمائید.

2-  در حل تست ابتدا مشخص کنید چند تست می خواهید حل کنید پس با یک نظم شروع به حل تست نمائید نه به ترتیب و یا شماره تست( ابتدا تستهای تیپیک را حل کنید) 3- در منزل برای حل تست ابتدا تمام قدرت و وقت خود را صرف حل تست های دانشگاه سراسری و آزاد نمائید و سپس به تست های تالیفی بپردازید ( ملاک ما برای تست خوب استاندارد بودن آن است نه سختی یا پر نکته بودن آن )
 
4- در حل تست در منزل قبل از توجه به تعداد تست های حل شده به كیفیت آن توجه نمایید( حل 10 تست با تفكر روی آنها بهتر از حل 200 تست با سرعت ودر شرایط آزمون می باشد)
 
5- نسبت بین مطالعه و تست زنی ابتدای سال  به صورت 20% تست و 80% مطالعه می باشد و با نزذیك شدن به كنكور این نسبت جابه جا می شود
 
7- در حل تست، نگرانی از بابت تعداد تست درست حل شده نداشته باشید

8- تا زمانی که در یک درس مطالعه کافی ندارید سراغ تست زدن نروید . ( مطالعه کتاب در سی -  جزوه ذبیر – کتب کمک درسی و حل تمرینات تشریحی )

 9- در هر نوبت حل تست ، تعداد تست ها دقیقاً برابر تعداد تست در آزمون باشد یعنی اگر مثلاً تست شیمی حل می کنید با توجه به اینکه تعداد تست شیمی در آزمون برای رشته ریاضی 30 عدد است تست ها رابه دسته های 30 تایی تقسیم کنید و سپس هر قسمت را حل کرده وپس از چک کردن آن به سراغ قسمت بعد بروید ( در منزل )
10- مطالعه فشرده و عجولانه قدرت تمركز را كم نموده و مطمئنا مطالعه ناقص خواهد بود. مطالعه ناقص باعث ایجاد نگرانی و استرس می شود.

تست زنی در جلسه آزمون
 
1- زمان انجام آزمون حدود 4 ساعت است بعضی ها به بیش از یک ساعت در یک جا نشستن عادت ندارند وهمین امر باعث ایجاد خستگی می شود و مفهوم سئوالات خوب درک نمی شود پس یک جا نشستن و مطالعه را تمرین کنید .
 
2- در حل تست ابتدا باید به درست حل  کردن  توجه نمود و سپس به سرعت حل تست  (در کنکور  دقت از سرعت مهمتر است )
3- به آسان بودن سئوالات شك نكنید.
4- روی هیچ مسئله ای حتی اگر مطمئن هستید می توانید جواب دهید كلید نكنید.
,
سعی كنید در زمان تعیین شده بیشترین پاسخ را به سوالات آزمون بدهد.

 
5- در هنگام تست‌زدن صورت سوال را كامل‌ ‌خوانده و به نكته یا نكات كلیدی سوال توجه كنید همچنین  به مثبت یا منفی بودن فعل سوال  دقت کنید. بعد تمام گزینه‌ها را با دقت‌ ‌بخوانید حتی اگر مطمئن هستید كه گزینه اول پاسخ سوال است‌ باز هم گزینه های دیگر را بررسی کنید.گاهی ممکن است یک سوال دو گزینه صحیح داشته باشد ولی یکی از گزینه ها کاملتر باشد.
‌6- زمانی كه مشغول پاسخ دادن به یك سوال‌ ‌هستید، فقط به همان سوال فكر كنید و در فكر سوال قبلی یا بعدی نباشید‌

 

.
 
7- ‌هر ‌10 سوالی كه پاسخ دادید، شماره سوال‌ها را چك كنید تا در پاسخنامه، جا به جا علامت نزده باشید‌.
 
8- ‌بهتر است كه جواب سوال‌ها را در دفترچه‌ ‌سوال‌ها هم علامت بزنید تا چك كردن سوال‌ها راحت تر شود.‌
9-  ‌اگر در سر جلسه آزمون پاسخ سوال یا‌ ‌سوال‌هایی را نمی‌دانستید، مضطرب و مایوس نشوید. مطمئن باشید كه اكثر داوطلبان هم‌ ‌مثل شما پاسخ این سوال را نمی‌دانند و قرار نیست كه شما به تمام سوالات یك درس پاسخ‌ ‌دهید.

 

10- در سر جلسه آزمون ، آرامش خود را حفظ كنید و با سایر شركت كننده گان كاری نداشته باشید.

11- در کنکور ارزش تمام سوال‌های یك درس با هم برابر است. پس بی‌خود سرسوال‌های وقت گیر یا‌ ‌سوال‌هایی كه در مورد پاسخ صحیح آنها مردد هستید، وقت خود را تلف نكنید‌. ‌باید عادت كنید كه از روی بعضی تست‌ ‌ها بگذرید. این، نه‌ ‌تنها‌ ‌نشانه ضعف نیست، بلكه بیانگر مهارت و دانش بالای فرد است‌.
 
‌هنگام پاسخ به سوال‌های هر درس، اول‌ ‌سوال‌های ساده و سوال‌هایی را كه مطمئن هستید پاسخ آنها را می‌دانید، جواب بدهید و‌ ‌بعد سراغ سوال‌های پیچیده‌ یا سوال‌های وقت گیر بروید‌.
 
‌اگر بعد از زدن چند سوال اول یك درس، به‌ ‌خاطر اضطراب یا هر علت دیگری، فكر كردید قادر نیستید‌ ‌به سوال‌های آن درس پاسخ‌ ‌دهید، سوا‌ل‌های آن درس را كنار بگذارید و به سراغ درس دیگری بروید. پاسخ دادن به‌ ‌سوال‌های درس دیگر، به شما احساس آرامش و اطمینان خاطر می‌دهد و بعد می‌توانید با‌ ‌آمادگی بیشتری بار دیگر سراغ سوالهای درسی كه مطالب آن برای مدتی از صفحه ذهنتان‌ ‌پاك شده بود بروید‌

 

12- تصور نكنید كه همه چیز باید بر وفق مراد پیش رود‌. ‌دیده شده دانش‌ ‌آموزانی كه با آمادگی خوب درسی سر جلسه كنكور حاضر شده‌ ‌اند، به محض مواجهه با چند سوِال سخت پی‌ ‌درپی، سر رشته كار را گم كرده‌ ‌و حتی بقیه را هم نتوانسته‌ ‌اند خوب جواب دهند. این آمادگی ذهنی را در خود‌ ‌ایجاد كنید كه ممكن است با هر احتمالی روبه‌ ‌رو شوید. امكان دارد در شرایطی كه‌ ‌خوب پیش می‌ ‌روید، به ناگاه به یك، دو، سه و یا چند سوِال سخت برخورد كنید،‌ ‌امكان دارد سوِالات یك درس با تست‌ ‌های مشكل شروع شود و .... دستپاچه‌ ‌نشوید‌

‌13- این درست است كه باید در جلسه كنكور‌ ‌تقسیم زمان داشته باشید، اما بدان معنا نیست كه برای همه تست‌ ‌ها زمانی یكسان‌ ‌در نظر گرفت. این نكته بسیار ظریف و حساس است. اگر برای تستی سه‌ ‌دقیقه وقت صرف‌ ‌كردید، حتماً تستی هم وجود خواهد داشت كه در ظرف20-10   ثانیه پاسخ آن را بیابید

‌14- در سوال‌های درك مطلب ادبیات،‌ ‌خیلی‌وقت‌ها، گزینه‌های موجود، شعرهایی خارج از كتاب درسی است. در این گونه موارد،‌ ‌درست خواندن شعر، بسیار مهم است تا بتوان مفهوم اصلی هر شعر را دریافت. این گونه‌ ‌سوال‌ها، سوال‌های نسبتا وقت گیر محسوب می‌شوند، پس اگر معنی شعرها را درك نمی‌كنید‌ ‌یا در خواندن آنها مشكل دارید، وقت زیادی را صرف این تست‌ها نكنید‌. 15-  ‌در سوال‌هایی كه تعداد تكواژ یك یا چند‌ ‌عبارت را باید تعیین كرد، ‌حتما یك بار عبارت را برای خود بخوانید و در صورت داشتن‌ ‌نقش نمای اضافه یا تكواژ صفر، آنها را در عبارت نشان دهید تا هنگام شمردن تعداد‌ ‌تكواژ، موارد یاد شده را فراموش نكنید. گذاشتن نقش نمای اضافه در هنگام شمارش واژه‌ ‌هم ضروری است‌.
 
‌در حیطه دستور زبان، همین‌طور صرف و‌ ‌نحو عربی و گرامر انگلیسی، صرف دانستن فرمول كارساز نیست و فهم معنای جمله، راهگشای‌ ‌حل پرسش است. داوطلبانی كه در ترجمه و فهم متن خوب كار كرده‌اند و در حیطه قواعد هم‌ ‌در حد معمول تلاش كرده‌اند، در آزمون سراسری موفق بوده‌اند. حتی برخی از داوطلبان‌ ‌كه در حیطه قواعد دچار ضعف بوده‌اند، به دلیل قوی بودن در حیطه ترجمه و فهم متن،‌ ‌توانسته‌اند گزینه‌های درست را در بخش قواعد بیابند‌
 
16- ‌در بخش درك مطلب در سوال‌های عربی و‌ ‌زبان، قبل از مطالعه متن، یك بار سوال‌های این بخش را بخوانید و به محدوده و موضوع‌ ‌سوال‌ها دقت كنید. پس از مرور سوال‌های درك مطلب، متن را با دقت بخوانید و هرجا كه‌ ‌احساس می‌كنید حاوی نكته مهمی است، زیر آن را خط بكشید. توجه داشته باشید كه كلمات‌ ‌سوال شاید دقیقا مانند كلمات متن نباشد. این به دلیل آن است كه داوطلبان سعی كنند‌ ‌مفهوم را بفهمند و فقط به روش‌های كلیشه‌ای به دنبال پاسخ نگردند‌.
 
17- در مسائل ریاضی و فیزیك ":‌گاهی وقت‌ها كشیدن یك شكل ساده به جای‌ ‌چند دقیقه فكر كردن نتیجه می‌دهد. در موارد مورد نیاز از رسم شكل غفلت نكنید. در‌ ‌ضمن خیلی به ذهنتان اعتماد نكنید و از قلم و كاغذ استفاده كنید تا همه چیز جلوی‌ ‌چشمتان باشد‌.

18- سوالات را به ترتیب دفترچه پاسخ دهید

 دو روش برای پاسخگویی به سوالات در کنکو وجود دارد : در شیوه اول داوطلب از ابتدای دفترچه سوالات شروع به پاسخگویی می‌كند، به عنوان مثال دفترچه سوالات عمومی شامل 4 درس است كه در حالت منطقی داوطلب از ابتدای دفترچه و از سوال یك شروع به پاسخگویی می‌كند كه در این حالت به داوطلب توصیه می‌شود كه چهار گزینه داده شده را با دقت بخواند و پس از آن گزینه صحیح را انتخاب و در پاسخنامه علامت‌گذاری كنند. در شیوه دوم، داوطلب پاسخگویی به سوالات را از دروسی كه در آنها توانمندی بیشتری دارد، آغاز می‌كند كه در این صورت داوطلب باید در زمان وارد كردن پاسخ صحیح در پاسخنامه به تطابق شماره سوال با شماره پاسخنامه دقت زیادی داشته باشد تا پس و پیش پاسخ ندهند.

در هر دو صورت سئوالات دفترچه به سه  دسته تقسیم می شوند:
1- سئوالاتی که دانش آموز برای حل آنها نیاز به فکر کردن ندارد: این سئوالات شامل سئوالاتی می باشد که دانش آموز قبلا آنرا دیده یا حل نموده. این سئوالات را بلافاصله حل می نمایید.
2- سئوالاتی که برای حل آنها به زمان بیشتری  نیاز دارید: در برخورد به این سئوالات کنار آنها علامت * قرار داده و از آن رد می شوید
3- سئوالاتی که حل آنها را بلد نیستید یا در نگاه اول چیزی به ذهنتان نمی رسد: در برخورد به این سئوالات کنار آنها علامت _ قرار داده و از آن رد می شوید با این روش تا انتهای دفترچه پیش می روید

سپس به ابتدای دفترچه بازگشته و به سراغ تست ها با علامت * رفته و تمام این تست ها را تا آخر دفترچه حل می نمایید.

کلام آخر:

پاسخ به سوالات بدون داشتن اطلاعات علمی!!!!

 ‌با وجود آن كه بعضی از افراد و موِسسات‌ ‌ادعا دارند كه روش‌ ‌هایی را ابداع كرده‌ ‌اند تا كنكوری‌ ‌ها حتی بدون حل‌ ‌مسائله یا توجه به صورت مسائله و یا براساس قوانین احتمالات و روانشنسناسی  بتوانند تست‌ ‌ها را‌ ‌درست علامت بزنند، عملاً چنین چیزی امكان‌ ‌پذیر نبوده و ادعاهایی از این قبیل،‌ ‌نوعی فرصت‌ ‌طلبی محسوب می‌ ‌شوند‌.
 .
‌اصولاً باید در هر درس، سوِالات از آسان‌ ‌به مشكل تنظیم شوند، اما ظاهراً در سوِالات كنكور چنین نظمی وجود ندارد‌
 
‌در طراحی سوِالات كنكور، اصول كلی طراحی‌ ‌تست رعایت می‌ ‌شود؛ بنابراین، برای پاسخگویی به سوِالات، دنبال روش‌ ‌های‌ ‌غیرعادی نباشید......

فرمول موفقیت در کنکور انجام دادن کارهای عجیب و. غریب نیست بلکه درست انجام دادن کارهای ساده و پیش پا افتاده است.‌

مشاوره ی  پیش دانشگاهی

    مهدی باباخانی۰۹۱۲۲۹۰۷۵۲۷

|لینك ثابت| نوشته شده توسط mehdi در 19/4/1388 و ساعت 05:17 + نظر(0)
ارسال برای دیگران

حافظه............


جایگاه اصلی حافظه در مغز، هیپوكامپ است ؛ هیپوكامپ به ناحیه ای ازبافتهای مغز گفته می شود كه در زیر قطعه ی گیجگاهی قرار دارد . آنچه بیش از جای حافظه در مغز اهمیت دارد ، فرایندهایی هستند كه زیربنای حافظه می باشد .

 تحقیقات نشان می دهند   به طور کلی حافظه را در سه دسته بندی قرار می دهند :
1- حافظه حسی 2- حافظه کوتاه مدت 3- حافظه بلند مدت
1- حافظه حسی :
این حافظه نسبت به محرک های محیطی که توسط حواس پنجگانه ما دریافت می شود حساس است . این حافظه معمولاً نخستین مرحله از یادگیری می باشد و گنجایش آن نامحدود است . در این حافظه معمولاً یادگیری در کسری از ثانیه صورت می گیرد و اگر به آن دقت کافی شود وارد حافظه کوتاه مدت می شود .
2- حافظه کوتاه مدت :
این حافظه ، اطلاعات موجود در حافظه حسی را به صورت الگوی تصویری یا صوتی وبه صورت رمز حفظ می کند . مدت باقی ماندن این اطلاعات حدود 3 ثانیه و گنجایش آن نامحدود است . در این حافظه 5 تا 9 موضوع را ذخیره نمایید . با تکرار می توان اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت را به حافظه بلند مدت منتقل نمود .
در این نوع حافظه قسمت اعظم اطلاعات حذف می شود پس برای جلوگیری از ازبین رفتن اطلاعات باید آنها را به حافظه بلند مدت منتقل نمود .
برای افزایش گنجایش این حافظه می توان اطلاعات را به قطعات کوچکتر تقسیم نمود در حافظه کوتاه مدت اطلاعات تصویر سازی شده و یا اطلاعاتی که به صورت ساختار در ختی در آمده اند بهتر جایگزین می شود .
3- حافظه بلند مدت :
برای این که اطلاعات وارد حافظه بلند مدت شود یکی از موثر ترین راه های تکرار وتمرین زیاد است ( دقیقاً برعکس حافظه کوتاه مدت ) اطلاعاتی که در عرض چند دقیقه وارد حافظه بلند مدت شود تا پایان عمر در آن باقی می ماند .ظاهراً سه مرحله ی كاملاً مشخص در ایجاد یك تصویر ذهنی وجود دارد : یكی مرحله ی حسی ، دیگری مرحله ی گذر و سومی مرحله ی درازمدت . مرحله ی درازمدت نیاز به تركیب یا سنتز پروتئین دارد .
این مراحل متوالی هستند ؛ به طوری كه با ازبین رفتن یك مرحله، مراحل بعدی خود به خود از بین می روند . بااین همه ، در مفهومی دیگر می توان این مراحل را موازی نیز دانست . این فرایندها ، فارغ از اینكه ماهیت آنها زیست- شیمیایی باشد یا چیزی دیگر، بطور خطی یكی پس از دیگری قرار نمی گیرند .
دو نوع فعالیت به موازات هم صورت می گیرند : یكی شكل گرفتن مرحله ی گذر در یادگیری است كه بستگی به پمپاژ سدیم دارد و دیگر جذب اسیدهای آمینه است كه بعداً برای ساختن پروتئین لازم هستند و آن نیز بستگی به پمپاژ سدیم دارد . بدین ترتیب ، فرایندهای موازی و متوالی هر دو صورت می گیرند .
در یاد آوری هر دو حافظه ی كوتاه مدت و درازمدت را در فعال می شود . معلوم شده است كه هورمون ها نیز در كار حافظه دخالت دارند . آنها می توانند یادآوری را تسهیل یا از آن جلوكیری كنند . كورتیكوستروئیدها ( یعنی هورمونهایی كه از غدد فوق كلیه ترشح می شوند ) می توانند اثر بازدارنده ی داروهای دیگر را خنثی كنند . بنابراین ، چنین می نماید كه در بدن ، هورمونی وجود دارد كه می تواند تشكیل یاد را تسهیل كند